کد خبر:86863
پ
Dina

انفجار گاز و غنچه‌های عمر که زیر آوار‌ها زخمی و پَرپَر می‌شوند

انفجار گاز از جمله حوادثی است که به کرات در اهواز و استان خوزستان رخ می‌دهند، اما علت اصلی وقوع این حوادث تلخ چیست؟ شنیدن صدا همانا و ویران شدن خانه‌ای در شهر همانا، این صدا همان صدای انفجار گاز و ویران شدن خانه‌ای است که آجر به آجرش با امید بالا رفته و شاید روی هر آجر آرزویی نوشته شده باشد، اما حالا با نشت گاز، همان قاتل خاموش که رنگ دارد و نه بو، همه بر زمین ریخته اند و ساکنان خانه زیر آن‌ها مدفون شده اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، در سکوت شب که همه در خواب هستند و صدایی جز بوق خودرو‌ها و شب پره‌ها شنیده نمی‌شود یا وقتی خورشید طلوع می‌کند و مردم در تکاپو برای آغاز یک روز از روز‌های زیبای خدا هستند، صدایی مهیب مردم یک محله و شهر آشفته می‌کند و لرزه بر تن اهالی یک منطقه می‌اندازد، اما کاش این صدا فقط آزاردهنده بود.

شنیدن صدا همانا و ویران شدن خانه‌ای در شهر همانا، این صدا همان صدای انفجار گاز و ویران شدن خانه‌ای است که آجر به آجرش با امید بالا رفته و شاید روی هر آجر آرزویی نوشته شده باشد، اما حالا با نشت گاز، همان قاتل خاموش که رنگ دارد و نه بو، همه بر زمین ریخته اند و ساکنان خانه زیر آن‌ها مدفون شده اند.

نیرو‌های امدادی یکی پس از دیگری به سوی محل حادثه گسیل می‌شوند، مردمی که همیشه و در همه حال در صحنه هستند، تا رسیدن امدادگران سنگ‌ها و آجر‌ها را کنار می‌زنند تا تن مصدوم و بی جان اهالی خانه را بیرون بکشند تا شاید نفسی برای آن‌ها بعد از بیرون آمدن از زیر آوار‌ها باقی بماند.

حالا دل یک شهر عزادار است، دلشوره‌ای و اضطرابی عجیب آشنا‌ها و وابسته‌های مصدومان و قربانیان را آزار می‌دهد، گاهی در یک مجتمع مسکونی انفجار رخ می‌دهد و گاهی در یک خانه ویلایی، اما کاش کسی در خانه نباشد تا هیچکس رخت سیاه عزیزش را بر تن نکند.

بیشتر بخوانید
اطفای حریق مهیب کارخانه رنگ‌سازی در خیابان چمن شهرقدس

هرازگاهی در نقاط مختلف اهواز، فارغ از بالای شهر و پایین شهر، شاهد وقوع انفجار گاز هستیم، اتفاقی ناخوشایند که شاید در یک هفته چندین بار با تعداد مصدومان و قربانیان مختلف اتفاق بیفتد. اما علت تعدد این قبیل حوادث چیست؟

اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان توسط شرکت گاز

مدیر عامل شرکت گاز خوزستان گفت: شرکت گاز ابتدای گازرسانی به منازل مسکونی تهمیداتی را پیش بینی کرده که عمده آن در خصوص مبحث مقررات ملی ساختمان خلاصه می‌شود.

نادرقلی زری میدانی مقررات ملی ساختمان را شامل؛ نحوه لوله کشی، استاندارد‌های لوله کشی، مجری‌های مجاز لوله کشی و تاییدکننده‌های مجاز این عملیات که متولیان امر در سازمان نظام مهندسی هستند، عنوان کرد و افزود: بنابراین زمانیکه مشترک و متقاضی گاز که نیاز به انشعاب را اعلام می‌کند و نصب علمک انجام می‌شود، بررسی‌های همه موارد مذکور در ابتدای کار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام دقیق‌ترین نظارت‌ها در مبحث مقررات ملی ساختمان توسط شرکت گاز خوزستان بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی استان منعقد شده این سازمان و صنف لوله کشی ساختمان موظف هستند با همکاری یکدیگر بر تهیه مواد اولیه، لوله، اتصالات، نحوه لوله کشی، نقشه‌های استاندارد، جانمایی وسایل گازسوز شامل؛ بخاری، اجاق گاز، آبگرمکن و… نظارت داشته باشند.

بیشتر بخوانید
خوزستان از مرز بحران گذشت/ به سیاهی کرونا رسیدیم

 

منبع: صداوسیما مرکز خوزستان

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید