کد خبر:53498
پ
Dina

تغییرات اقلیمی جریان آب رودخانه‌ها را در سراسر جهان تغییر داده‌است

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به نتیجه یک پژوهش تازه نوشت: بحران آب و هوایی بر روی کاهش و افزایش جریان آب رودخانه‌ها تاثیرگذار بوده و سبب طغیان آب آنها در برخی مناطق جهان و خشکسالی در بخش‌های دیگر شده‌است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، دانشمندان ردپای بحران آب و هوا را بر افزایش و کاهش جریان رودخانه ها در برخی مناطق شناسایی کرده اند.

ایندیپندنت نوشت: براساس نخستین ارزیابی ها در حوزه جریان آب، بحران آب و هوایی جریان رودخانه ها را در سراسر جهان تغییر داده است.

دانشمندان ردپای بحران آب و هوا را در افزایش جریان رودخانه ها در برخی مناطق مانند شمال اروپا و کاهش جریان رودخانه ها در مناطق دیگری همچون جنوب اروپا، استرالیای جنوبی و مناطقی از جنوب آسیا کشف کرده اند.

درحالی که جریان بیشتر آب می تواند به طغیان رودخانه ها و بروز سیل منجر شود، جریان کم پیامدهایی همچون خشکسالی در پی دارد. نتیجه این پژوهش که در مجله «ساینس» منتشر شده است، از داده های بیش از هفت هزار پایگاه داده های آب و هوایی در سراسر جهان استفاده کرده و تغییرات جریان آب رودخانه ها را میان سال های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۰ تجزیه و تحلیل کرده است.

«دکتر لوکاس گودموندسون» (Dr Lukas Gudmundsson)، اقلیم شناس دانشگاه زوریخ و یکی از افرادی که در این پژوهش دست داشته در این خصوص به ایندیپندنت گفت: «تجزیه و تحلیل ما برای نخستین بار با استفاده از مشاهدات مستقیم نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی در جریان رودخانه ها در مقیاس جهانی قابل تشخیص است».

بیشتر بخوانید
سیل در الجزایر جان ۶ تن را گرفت

گودموندسون افزود: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان نقش اصلی را در شکل گیری تغییر جریان رودخانه ها در سراسر جهان داشته است. ضمن آنکه به نظر می رسد تاثیرات مستقیم مدیریت زمین و آب از سوی انسان به تغییر الگوی جهانی کمک نمی کند هرچند می تواند از نظر محلی بسیار تاثیرگذار باشند.

اما اینکه بحران آب و هوا چگونه بر روی جریان رودخانه ها تاثیر می گذارد، در پاسخ باید گفت این امر به طرق مختلف و با ایجاد تغییر در الگوی بارندگی جهانی و خشک شدن خاک که می تواند بر میزان رطوبت ورودی به سیستم رودخانه ها تاثیر بگذارد، صورت می پذیرد.

نتیجه این پژوهش همچنین نشان می دهد که تاثیر تغییرات آب و هوایی در سرتاسر جهان به شدت در حال افزایش است و انتشار گازهای گلخانه ای در برخی مناطق سبب تضعیف منابع آبی شده که اساس سیستم های غذایی ما را تشکیل می دهند.

درنهایت این مطالعه خاطرنشان می کند که افزایش و کاهش شدید جریان آب رودخانه ها در سراسر جهان به صورت سیلاب های شدید و خشکسالی تاثیر فزاینده ای بر جوامع انسانی دارد و از همین رو لزوم اقدامات فوری برای از بین بردن انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از افزایش بیشتر خطر احساس می شود.

بیشتر بخوانید
ایجاد قابلیت مهار ۳ میلیون مترمکعب سیلاب با عملیات آبخیزداری

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید