کد خبر:86497
پ
Dina

قلب اقتصاد گلستان خشک شد/ نابودی کشاورزی در خشکسالی بی سابقه

خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال جاری علاوه بر خسارت سنگین به کشاورزان در فصل بهار، برای کشت پاییزه هم چالش ایجاد کرده و اقتصاد گلستان را تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری مهر- مریم شریفی: یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و سهم بزرگی در تولید مواد غذایی مورد نیاز کشور را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اقتصاد مبتنی بر کشاورزی آن باعث شده تقریباً نیمی از ساکنان آن شغلی مرتبط با کشاورزی داشته باشند و به همین نسبت نیمی از درآمد استان هم کشاورزی محور باشد.

اما کاهش نزولات جوی و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، باعث خسارت شدید به کشاورزان و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات آنها در فصل بهار شده است.

آغاز فصل کشت پاییزه نردیک می‌شود در حالیکه از یکسور همچنان خشکسالی و قهر آسمان ادامه دارد و از سوی دیگر بخش عمده منابع آبی استان صفر است.

محصولاتی مثل گندم و شالی در تابستان خسارت بسیاری دیدند و علی رغم هزینه بسیاری که بر دوش کشاورزان گذاشته نتوانستند درآمدی کسب کنند. ادامه این روند در پاییز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد نیمی از جمعیت گلستان در ۶ ماه دوم سال اگر شاهد بارندگی خوب نباشند باید شرایط اقتصادی بدی را تجربه کنند.

محصولاتی نظیر گندم، جو، سیب‌زمینی، نخودفرنگی و دانه‌های روغنی در فصل پاییز کشت می‌شوند و استان گلستان در تولید بسیاری از این محصولات جز و چند استان برتر کشور است.

بیشتر بخوانید
۴۶ میلی متر باران تابستانه در گرمترین روزهای سال در سیستان و بلوچستان

یکی از کشاورزان گمیشان به خبرنگار مهر گفت: در مهرماه سال ۹۹ از ۱۰۲ هکتار زمین کشاورزی که در اختیار دارم ۸۵ هکتار آن را به کشت جو، ۱۵ هکتار گندم و دو هکتار آن را زیر کشت کلزا بردم که به دلیل خشکسالی همه محصولات من بیش از یک وجب رشد نکرد و خشک شد.

پرویز چرکز پور افزود: در تیرماه برای دریافت بذر جو در جهاد کشاورزی ثبت‌نام کردم، ولی بعد از چند ماه به ما گفتند که بذر باکیفیت ندارند و باید از بازار آزاد و با قیمت هر کیلو هشت هزار تومان تهیه کنیم و برای بذر گندم هم هیچ حمایتی از ما کشاورزان نکردند.

وی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان خسارت به او وارد کرده است، گفت: با وجود اینکه ۲۵ هکتار از زمین‌های مرغوب خود را بیمه کرده‌ام اما تا امروز هیچ خسارتی دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: کشت پاییزه به‌زودی آغاز می‌شود ولی به دلیل خسارات سنگین سال گذشته دست کشاورزان خالی و توان مالی برای کاشت محصول ندارند.

یکی از کشاورزان روستای نوده ملک گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته، گندم، کلزا و باقلا کاشتم ولی به دلیل کاهش رطوبت خاک و کمبود بارش باران، میزان محصول برداشتی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید
حیاتی به عمق آب‌های ژرف

وی افزود: برخی کشاورزان در زمین‌های اجاره‌ای محصول می‌کارند و این خشکسالی‌ها خسارت کمر شکنی به آنها وارد کرده است.

خشکسالی ۶۳۰ هزار تن محصولات پاییزه استان گلستان را کاهش داد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز به خبرنگار مهر گفت: در سال زارعی جاری (پاییز و زمستان ۹۹) سطح ابلاغی کشت پاییزه استان گلستان در مجموع ۵۳۷ هزار و ۲۶۴ هکتار بود که از این میزان ۵۲۶ هزار و ۴۶۱ هکتار گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندرقند کشت شد و به سبب کاهش بارش‌ها در زمان کاشت محصول و بعد از آن، فقط ۴۷۸ هزار و ۸۷۱ هکتار سبز شد.

محمدرضا عباسی افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی و سرمازدگی محصولات در زمستان سال گذشته، ۱۲۶ هزار و ۱۶۸ هکتار از مزارع جو، گندم، کلزا و چغندرقند استان دچار خسارت شد و محصول به میزان ۶۳۰ هزار تن کاهش یافت.

منبع: مهر

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید