کد خبر:86215
پ
Dina

گرد و غبار، نفس ۴ شهرستان خراسان جنوبی را تنگ کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در روزهای اخیر هوای چهار شهرستان استان در وضعیت ناسالم قرار گرفت، گفت: شاخص کیفیت هوا به بالای ۱۵۰ برای این شهرستان‌ها رسید که برای گروه‌های حساس خطرناک است. وی با بیان اینکه آلودگی هوای خراسان جنوبی با گرد و غبار و ذرات معلق قابل پیش بینی بود و نسبت به سال گذشته در حوزه تعداد روزها و شدت، افزایش هم خواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کم بارشی امسال پیش بینی می‌شود تعداد روزهای ناسالم و کم کیفیت هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد؛ همانگونه که در پنج ماه گذشته افزایش داشته است.

حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی با یک نوع از آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است؛ نوع آلودگی ذرات معلق با قطر زیر ۲.۵ میکرون است که این ذرات معلق به راحتی جذب می‌شوند و بدن انسان مکانیزمی برای مقابله با این نوع آلودگی ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای خراسان جنوبی با گرد و غبار و ذرات معلق قابل پیش بینی بود و نسبت به سال گذشته در حوزه تعداد روزها و شدت، افزایش هم خواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کم بارشی امسال پیش بینی می‌شود تعداد روزهای ناسالم و کم کیفیت هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد؛ همانگونه که در پنج ماه گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در روزهای اخیر در شهرستان‌های استان گرد و غبار به راحتی قابل مشاهده بود، افزود: شاخص کیفیت هوا در سه روز اخیر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه و سرایان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است.

اکبری با بیان اینکه این شاخص به بالای ۱۵۰ برای این شهرستان‌ها رسید، بیان کرد: این وضعیت امروز نیز ادامه دارد و از گروه‌های حساس درخواست می‌شود از خانه خارج شنوند.

بیشتر بخوانید
طوفان، ۱۸ اصله درخت را در خراسان جنوبی شکست

وی با بیان اینکه در پنج ماهه امسال ۶۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید، تصریح کرد: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد؛ هوا پاک، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم و قابل قبول و شاخص بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را نشان می‌دهد که برای گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی و ریوی و بیماران مبتلا به آسم و کودکان بسیار خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: شاخص بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده محدوده خطرناک است.

اکبری بیان کرد: مسئله مهم مسئله مراقبت و پیشگیری است چراکه بخش‌های زیادی از کانون‌های فرسایش ما هنوز فعال نیستند و هرچقدر بیشتر فعال شوند تعداد روزهای آلوده و شدت غبار موجود در هوا افزایش خواهد یافت.

 

منبع: ایسنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید