کد خبر:86121
پ
Dina

گود نخاله، بلای جان ساکنان کوی فرزان شهرستان قدس، استان تهران

گودال و کارگاه‌های بازیافت خاک و نخاله در کوی فرزان شهرستان قدس نه تنها مشکلات عدیده ای را از لحاظ آلودگی های محیط زیستی و صوتی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده بلکه به دلیل همجواری با مناطق مسکونی و نداشتن ایمنی‌های لازم جان مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش ایرنا، در گذشته این گود معدن شن و ماسه بود اما بعد از ممنوعیت بهره برداری از رودخانه ها و معادن، این گود به محلی برای تخلیه خاکبرداری هایی که از سطح شهر تهران و قدس صورت می گرفت، تبدیل شد و شرکت های مختلف شروع به بازیافت خاک و نخاله و تبدیل آن به ماسه کرده اند که این امر علاوه بر سر و صدا و سلب آسایش از مردم، باعث آلودگی هوا هم شده است.

ساختمان های کوی فرزان در کنار این گود به ارتفاع ۳۰ متر قرار گرفته اند که این موضوع بسیار خطرآفرین است چراکه ۲ سال قبل و پس از وقوع زلزله، زمین منطقه ترک خورد و کارشناسان فرمانداری و شهرداری پس از بررسی منطقه اعلام کردند خطر رانش ساختمان‌ها به داخل گود بسیار زیاد است.

برغم هشدار کارشناسان دانشگاه علم و صنعت مبنی بر وضعیت مخاطره آمیز و ضرورت ایمن‌سازی این مکان، تاکنون اقدام موثری از سوی متولیان امر انجام نشده است و در این راستا کارشناسان نیز معتقدند که بی توجهی به این موضوع نه تنها سلامت مردم را به خطر می اندازد و آلودگی هوا و صوت را در پی دارد، بلکه گودبرداری های صورت گرفته به عمق ۳۰ متر عمودی تا فاصله کمتر از ۱۰ متر تا بافت مسکونی در نهایت باعث رانش ساختمان ها در این منطقه می‌ شود و فاجعه ای را رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید
هوای تهران پاک است

خبرنگار ایرنا ۲۴ تیر امسال گزارشی با عنوان گود نخاله و بازیافت شهرستان قدس بلای جان ساکنان در خصوص مشکلات ساکنان کوی فرزان نوشت و در آن هشدار کارشناسان دانشگاه علم و صنعت مبنی بر وضعیت مخاطره آمیز این منطقه و ضرورت ایمن‌سازی آن را متذکر شد.

پس از این گزارش، مسئولان امر در گفت و گو با ایرنا قول مساعد دادند که ظرف مدت کوتاهی این گود را ساماندهی و در دراز مدت آن را جابه جا یا پُر کنند اما تا به امروز اقدامات موثری در این خصوص انجام نشده است.

شهردار قدس باید کوی فرزان را ساماندهی کند 

معاون فنی و عمرانی فرماندار قدس در مصاحبه قبلی خود با خبرنگار ایرنا گفته بود: سال گذشته سه جلسه بحران با حضور متولیان امر برای ساماندهی گود کوی فرزان برگزار و شهردار این شهر موظف شد با توجه به نظر کارشناسان و بنابر طرح تفضیلی اقداماتی را در این خصوص انجام دهد.

علیرضا ناصری پور افزود: براساس نظر کارشناسان امر نقشه ای برای این گود طراحی و مقرر شد تا در آنجا علاوه بر دیوار چینی و احداث یک کمربندی در خیابان، با ایجاد یک خیابان بین منازل و گود فاصله ایجاد شود اما تاکنون اقدامی از سوی شهرداری در این خصوص انجام نشده است.

به گفته وی، طی چند روز اخیر این موضوع از سوی دستگاه های متولی بخصوص شهرداری شهر قدس پیگیری شد و متولیان امر موظف هستند هر چه سریع تر نسبت به وظایف خود در خصوص این گود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید
برگزاری وبینار آشنایی با سامانه های هشدار زلزله و مخاطرات جوی

ناصری در پاسخ به این پرسش که چرا گود فرزان در منطقه مسکونی قرار گرفته است، اظهار داشت: قبل از مسکونی شدن منطقه مورد اشاره، این گود در منطقه کوی فرزان قرار داشت و پس از آن شهرداری بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و مضررات بعدی، با اولویت دادن به مسائل اقتصادی، برای ساخت مسکن در این منطقه مجوز صادر کرده است.

گود کوی فرزان جابه‌جا یا تعطیل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در مصاحبه قبلی خود در خصوص گود کوی فرزان گفته بود: با مسئولان شهرداری و فرمانداری در خصوص گود کوی فرزان مذاکره شده و ظرف چند روز آینده نیز از مسئولان امر خواسته می شود نسبت به رفع خطر در کوتاهترین زمان ممکن و در دراز مدت نیز برای جداسازی عملکرد گود با بافت مسکونی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد یا نسبت به پایان یافتن فعالیت گود در این منطقه اقدام شود.

عبدالرضا چراغعلی، یادآوری کرد: این گود حدود چهار دهه قدمت دارد و در ۲دهه گذشته بخش خصوصی ضمن مدیریت گود، بخشی از اراضی آن را به تعاونی های مسکن واگذار کرده است.

وی افزود: در گود کوی فرزان مجموعه بهره برداران در حال استفاده از منابع موجود هستند و طبیعی است که نوع عملکرد مسکونی با فعالیت های معدن مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید
آب مشترکان پرمصرف تهران قطع می‌شود

قول مساعد معاون استاندار تهران برای ساماندهی گود کوی فرزان تا یک هفته دیگر 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران امروز (شنبه) نیز در پاسخ به این پرسش که گود کوی فرزان تا چه حد ساماندهی شده و آیا اقدامات موثری در این زمینه انجام شده یا خیر، گفت: اقداماتی نسبت به صاف کردن مسیر دسترسی و ایمن سازی این گود انجام شده اما اقدمات صورت گرفته کافی نیست و نیاز است پس از بررسی عکس های هوایی اقدامات تکمیلی در این راستا انجام شود.

عبدالرضا چراغعلی افزود: با توجه به وسیع بودن طول گود باید با استفاده از ماشین آلات و مصالح نسبت به دیوارکشی در اطراف گود اقدام شود.

به گفته وی، در خصوص اقدامات مورد نیاز و رفع نواقص با فرماندار و بخشدار مذاکره و مقرر شده این منطقه ظرف یک هفته آینده به طور کامل ساماندهی و ایمن سازی شود.

به گزارش ایرنا، بنابر آنچه که گفته شد شایسته است که نسبت به ایمن سازی این گود که جان اهالی منطقه را تهدید می کند، اقدام شود و خبرنگار ایرنا خود را تا حصول نتیجه متعهد به پیگیری این موضوع می داند.

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید