کد خبر:86049
پ
Dina

خشکسالی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به باغ‌داران خراسان شمالی خسارت زد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال باغ‌داران استان از ناحیه خشکسالی، نبود باران موثر و تنش آبی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دیدند که بیشترین آن مربوط به باغ‌های آبی است.

محمدعلی شریکیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان یکهزار میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال مربوط به باغ های آبی و ۳۶۰ میلیارد ریال مربوط به باغ های دیم است.

وی سطح باغ های استان را ۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار دانست و افزود: از این سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۱۲ هزار هکتار دیم اراضی دیم است.

شریکیان اظهار داشت: پیش بینی می شود که امسال ۲۱۰ هزار تن میوه در سال زراعی جاری از باغ های استان برداشت شود.

وی عملکرد تولید میوه به طور متوسط در باغ های آبی را هفت تن و ۸۰۰ کیلوگرم و دیم را چهار تن دانست و افزود: در سال های ترسالی بیش از ۲۸۰ هزار تن انواع میوه در سطح باغ های استان برداشت می شد اما امسال با کاهش ۷۰ هزار تنی میوه مواجه شده ایم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع کاهش تولیدات میوه ۵۸ هزار تن مربوط به باغ های آبی و ۱۲ هزار تن نیز مربوط به باغ های دیم است.

شریکیان با بیان اینکه تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها و کاهش منابع آبی کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است افزود: بهره برداران بخش کشاورزی باید برای مدیریت بحران به توصیه های کارشناسان بخش کشاورزی و کشاورزان باتجربه توجه کنند تا با برخی از اقدامات علمی و اصولی بخشی از خسارت از ناحیه خشکسالی را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید
زلزله های کوخرد بستک هرمزگان خسارت جانی ومالی نداشت

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد سایبان در باغ ها نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر با سرمای زودرس و دیررس، نوسانات دمای هوا و کاهش منابع آبی مواجه هستیم و باید بتوانیم باغ ها را نیز به محیط های کنترل شده تبدیل کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هم اینک در برخی از استان ها با سازه هایی بر روی باغ ها سایبان ایجاد کرده اند که باید این روش های جدید را در بین کشاورزان توصیه کنیم.

از مجموع محصولات تولیدی استان سالانه ۱۶۳ هزار تن مربوط به محصول انگور است بعد از این محصول بیشترین تولیدات مربوط به سیب و گیلاس رتبه های کشوری این محصولات به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است، همچنین این استان در تولید گلابی، آلو و انواع گیاهان دارویی در سطح کشور به ترتیب در جایگاه هشت، ۱۶ و ۲۱ کشوری قرار دارد.

زیتون، بادام، پسته، آلبالو، هلو، شلیل، شفت آلو، انجیر، انار، شاه‌توت، به، سنجد و گوجه سبز از دیگر تولیدات باغی استان است.

کاهش ۴۶ درصدی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به آمار بلند مدت موجب شد تا ۸۲ درصد از مساحت خراسان شمالی درگیر خشکسالی باشد و این روند در ۱۴ درصد مساحت استانی استان حادتر است.

بیشتر بخوانید
روایت زندگی پس از زلزله/ به داد زلزله‌زدگان خراسان شمالی برسیم

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار و کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید