کد خبر:71727
پ
Dina

رئیس سازمان مدیریت بحران در اراک: ۲۰۰۰میلیارد تومان برای استمهال تسهیلات کشاورزان و گذر از خشکسالی تخصیص یافت

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دو هزار میلیارد تومان برای استمهال تسهیلات کشاورزان و برای گذر از خشکسالی در نظر گرفته شده است. وی افزود: امسال با خشکسالی بسیار بی‌سابقه رو به رو هستیم که به تعبیر وزیر نیرو این خشکسالی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و نزدیک به ۵۰ درصد کاهش بارندگی داریم به طوری که تغییر اقلیم زمان بارش، نوع بارش و پراکنش است که با خشکسالی‌ها مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و حیات وحش، جنگل‌ها و مراتع و بیابان‌زایی و گرد و غبار و از بین رفتن تالاب‌ها و پرندگان مهاجر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، اسماعیل نجار ظهر امروز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با اشاره به اعتباات حوزه مدیریت بحران در کشور اظهار داشت: هر میزان که اعتبار در حوزه مدیریت بحران در زمینه‌های مختلف نیاز است به سازمان مدیریت بحران اعلام شود تا در جلسه‌ای عدد مشخصی تصمیم گرفته ‌شود سپس به سازمان برنامه و بودجه برای استان مرکزی پیشنهاد اعتبار داده می‌شود.

وی افزود: امسال با خشکسالی بسیار بی‌سابقه رو به رو هستیم که به تعبیر وزیر نیرو این خشکسالی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و نزدیک به ۵۰ درصد کاهش بارندگی داریم به طوری که تغییر اقلیم زمان بارش، نوع بارش و پراکنش است که با خشکسالی‌ها مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و حیات وحش، جنگل‌ها و مراتع و بیابان‌زایی و گرد و غبار و از بین رفتن تالاب‌ها و پرندگان مهاجر وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ناشکری در بارندگی سال ۹۸ داشتیم و خسارات را در برابر برکات و نعمات آنچنان بزرگ کردیم در حالی که سازمان آب اعلام کردند که امروز سدها به برکت بارندگی سال ۹۸ آب دارند بنابراین نباید ناشکری کرد.

نجار تصریح کرد: در حوزه آب جلساتی با حضور وزیر نیرو، سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از مسئولان برگزار شد که با اعلام سازمان برنامه و بودجه حدود ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در حوزه آب شرب کشور اختصاص پیدا کرد و تعدادی پروژه از استان‌ها تعریف شد و در نشست‌های کارشناسی تایید و به وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ و مصوب شد.

وی بیان کرد: میزانی اعتبار هم به استان مرکزی به تنش آبی و آب شرب شهرستان‌های اراک، خمین، دلیجان، ساوه ، شازند، آستانه و فرمهین اختصاص پیدا کرده که باید به این نکته توجه کرد که تقسیم اعتبار به عدالت نیست بلکه بسته به نیاز است به طوری که برای مناطقی که دچار سیل و زلزله می‌شوند باید هزینه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در زمینه سیل ۹۸ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و در زلزله سرپل ذهاب حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه شد؛ در حالی که در موضوع پیشگیری کم‌توجهی وجود دارد.

بیشتر بخوانید
زخم خشکسالی بر پیکر آذربایجان‌شرقی

نجار عنوان کرد: بر اساس قانونی که به سازمان مدیریت بحران ابلاغ شد در سال ۹۸ به قید فوریت بر اساس ماده ۱۶ حدود ۵ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از ماده ۲ قانون پیشنهاد اعتبار برای پیگیری داده شد اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان در ردیف متفرقه در نظر گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۹ برای امسال پیشنهاد داده شد و سازمان مدیریت بحران بر اساس قانون به وظایف خود عمل کرد و از دستگاه‌های ماده ۲ قانون برای پیشگیری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد اعتبار داده شد در حالی که ۶۰۰ میلیارد تومان در ردیف متفرقه درنظر گرفته شد زیرا باور به پیشگیری و بحران وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور مسئولان و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز برگزار شد و پیشنهاد از سازمان مدیریت بحران دریافت و به کمیسیون تلفیق داده شد که با پیگیری‌های متعدد اما بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در ردیف متفرقه درنظر گرفته نشد در حالی که باید در ردیف مستقل و زیر ردیف‌های اقتصادی دولت درنظر گرفته می‌شد.

نجار با اشاره به اینکه مشکلات متعددی در حوزه کشاورزی و زیرمجموعه آن وجود دارد، گفت: یک محمل قانونی، صندوق توسعه بیمه کشاورزی است که حدود ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان دولت به این صندوق کمک کرده و پیگیری می‌کنیم تا این صندوق ۱۰۰ درصد تامین اعتبار شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه ضریب نفوذ بیمه بسیار پایین است و در بخش زراعت گندم دیم و آبی ۵۰ درصد است که ۲ هزار میلیارد تومان برای امهال تسهیلات کشاورزان و اجرای بند«خ» ماده ۳۳ برنامه ششم درنظر گرفته شد که دامنه آن تا پایان سال زراعی امسال است تا امکان پرداخت خسارت در این بخش وجود داشته باشد، در سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان توانستیم دریافت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرا پروژه‌های کشاورزی در سطح کشور و نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفته شد که به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شد موافقت شد.

نجار تصریح کرد: باتوجه به اهمیت عشایر که محور تولید با توقعات بسیار کم هستند ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض درنظر گرفته شده و مقرر شده تا یک میلیون دام توسط وزارت جهاد کشاورزی از دامداران با قیمت مناسب خریداری کند تا هشدار مولد را نداشته باشند.

بیشتر بخوانید
تابستان داغ و بی‌برقی در بوشهر/ خاموشی‌های مکرر امان مردم را برید

وی با اشاره به بیمه اجباری ساختمان‌ها گفت: این قانون حدود ۱۸ سال در مجلس در حال بررسی بود که پس از جلسات متعدد تصویب و ابلاغ  شد برای حدود ۳۰ میلیون خانوار و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد ناتوان که در نوبت حمایت هستند که به سبب عدم وجود اعتبار یا کمبود آن، در نظر گرفته می‌شوند و ملاک عمل قرار می‌گیرند و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با توجه به میزان پرداخت دولت به این پروژه باید تامین شود و همه باید بیمه شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: این امکان فراهم شده و اگر به صورت پلکانی در کشور اجرا شود کار بزرگی است به طوری که در چند سال گذشته حدود ۷ میلیارد تومان به کمیته امداد داده شد که همه ساختمان‌های افراد تحت پوشش بیمه شدند و بیمه‌ها به ۲۷ میلیارد تومان رسید که سازمان برنامه و بودجه نپذیرفت.

نجار عنوان کرد: قانون ظرفیت بسیاری بالایی است و همه باید از ظرفیت قانون استفاده کنیم به طوری که نباید تجهیزات و امکانات را دوباره خریداری شود بلکه کمک می‌شود به طوری که در حدود ۳ سال گذشته با شرکت هپکو اراک ۴ جانبه امضا گرفتیم تا بتوانیم ۲ هزار میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی داده شود و ماشین و ابزار و امکانات مورد نیاز تامین و به مدیریت بحران در حوادث کمک شود بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه برای هلال احمر بالگرد خریداری می‌شود که ۲۵ فروند بالگرد امداد برای کمک به حادثه‌دیدگان تهیه شده و با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اگر نیاز است بالگرد از نیروهای مسلح تامین شود باید از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده شود، گفت: در زلزله سرپل دهاب کرمانشاه حضور نیروهای مسلح تداعی عملیات فتح‌المبین بود به طوری که ۷ هزار و ۸۱۷ مجروح حدود ۲۵۰ کیلومتر انتقال پیدا کردند بنابراین باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
ایران درگیر فرونشست؛ خطر این پدیده برای ٢٩ استان

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: ماده ۱۴ قانون اعلام کرده که وزارت جهادکشاورزی موظف است با همکاری نیروهای مسلح نسبت به اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع اقدام کند بنابراین باید از جوامع محلی هم استفاده کرد که گره زدن اقتصاد جوامع محلی با مرتع است.

نجار عنوان کرد: در زمینه تخریب خانه‌ها باید به سازمان مدیریت بحران اعلام شود تا بر اساس پیگیری‌ها تامین اعتبار انجام شود زیرا هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای همه خسارات‌های وارده بر کشاورزی اکنون محل قانونی برای پرداخت وجود ندارد اما در سال ۹۸ با گفته مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی پرداخت انجام شد و هیچ مشکلی در پرداخت سال ۹۸ که باقی مانده باشد وجود ندارد در غیراین‌صورت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد که در چه زمینه‌ای هزینه شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اطلاعات باید به درستی در سامانه مورد نظر ثبت می‌شد به طوری که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در منطقه اعلام شده سیلابی وجود نداشت درصورتی که خسارت اعلام شده بود بنابراین باید اطلاعات دقیق و درست وارد شود.

نجار افزود:  ۵۰۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرها اعلام شده در حالی‌که ۳۰۰ میلیارد تومان به خوزستان داده شده اما نتوانستند این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در زمینه رودخانه‌های داخل شهرها شهردار خرم آباد شکایتی کرده بودند که به سازمان مدیریت بحران مربوط نمی‌شود به طوری که وزارت نیرو درباره تعیین تکلیف و حریم و غیره مدعی است و با پیگیری اظهارنظر امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری باتوجه به بررسی قوانین موجود اعلام شد که متولی رودخانه‌ها در مناطق شهری وزارت نیرو است.

نجار با اشاره به اینکه مردم در انتخابات پیش رو حماسه بزرگی خلق می‌کنند، گفت: پیشگیری موضوع مهمی است اما باید توجه کرد که همه اقدامات نیازمند اعتبار و هزینه نیست، ۷۰ درصد پل‌ها عمر مفید خود را از دست دادند و پل‌های روستایی با فشار روستا و امام جمعه و غیره ساخته شدند و بارها نامه‌ زده شده که ۵۰ پل فلزی متحرک ساخته شود.

 

 

منبع: تسنیم

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید