کد خبر:86834
پ
Dina

حوادث طبیعی سیستان‌ و بلوچستان یکهزار میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در استان از ابتدای سالجاری تاکنون بیش‌از یکهزار میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت. وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند تصریح کرد: بیشترین خسارت وارده حوادث طبیعی در بخش‌های زیربنایی و کشاورزی بوده است.

علیرضا شهرکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ثبت ۱۰ زلزله بالای سه ریشتر، ۴۰ روز توفان با شعاع دید کمتر از حد مجاز، ۴۰ مورد سیل و آبگرفتگی و سه مورد بروز تگرگ و صاعقه از مهمترین حوادث رخ داده این مدت در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند تصریح کرد: بیشترین خسارت وارده حوادث طبیعی در بخش‌های زیربنایی و کشاورزی بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر پرداخت خسارت حوادث طبیعی در استان تاکید کرد و گفت: این استان از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه‌های هوایی بلندی‌های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
وی تاکید کرد: موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره‌آمیز نیز به آن بخشیده است.

شهرکی افزود: شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت  وجود تالاب بین‌المللی هامون یکی مناطق مناسب زیست محیطی را داشت اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها و بروز خشکسالی‌های بیش‌از ۲۰ ساله این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.
وی افزود: مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران‌کننده‌ای است که بیشتر در فصل‌ها سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد که از نمونه‌های آن می‌توان به توفان شاهین در سالجاری اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید.
شهرکی گفت: زلزله از دیگر بلایای طبیعی سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله‌های مختلف هستیم به‌طوری امسال ۱۰ زلزله بالای سه ریشتر در آن به وقوع پیوست.

بیشتر بخوانید
دفتر حوضه آبریز زاینده رود در اصفهان مستقر شود

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید