کد خبر:86363
پ
Dina

همسویی دستگاه‌ها بهترین سنگر در مقابل بحران

مسؤولان استان قزوین معتقدند که بهترین راهکار برای پیش بینی و پیشگیری از خسارت‌های ناشی از بحران‌ها ایجاد یک هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های اجرایی است که در یک برنامه بلند مدت ۵۰ ساله محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، تجربه ثابت کرده حوادث طبیعی علاوه بر اینکه خبر نمی‌کنند، همواره به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر نیز تبدیل شده است و وقوع آن خسارت های فراوانی را به دنبال دارد؛ به طوری که تمامی کشورهای توسعه یافته از گزند اینگونه حوادث در امان نبوده و این مهم سبب شده تا اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش خسارت همواره در اولویت باشد.

کاهش اثرات ناشی از خسارت ها در مواقع بحرانی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین افزایش آگاهی مردم بوده که خوشبختانه به لطف تکنولوژی و دسترسی به ابزارهای ارتباط جمعی شرایط بهتری نسبت به گذشته در کشور فراهم شده است.

قزوین یکی از استان‌های حادثه خیز کشور به شمار می‌رود تا جایی که از ۳۳ نوع بحران شناخته شده در کشور، ۲۶ مورد آن در این منطقه از کشور رخ داده و مردم تقریبا با انواع آن در مواقع بحرانی نیز آشنایی دارند.

عمده حوادثی مانند زلزله، سیل، خشکسالی، سرمازدگی، آتش سوزی، کولاک و یخبندان، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آفات بیماری های نباتی از جمله حوادثی است که در این استان به وقوع پیوسته است.

در چنین شرایطی، نبود امکانات و تجهیزات و همچنین بودجه و اعتبارات لازم خود آسیب زا بوده و می‌تواند مدیریت بحران را با چالش‌های اساسی نیز مواجه کند؛ با این نکته که حوادث استان قزوین از پراکندی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

بیشتر بخوانید
کیفیت هوای کلانشهر در وضعیت هشدار قرار دارد

با این حال مسؤولان و متولیان حوزه بحران معتقدند که هماهنگی دستگاه‌ها با هدف پیشگیری از خسارت های احتمالی نسبت به داشتن امکانات در اولویت بالاتری قرار دارد:

دغدغه استان قزوین فعالیت گسل‌های فروخته شده شمال شهر است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این رابطه اظهار داشت: جاری شدن سیلاب یکی از حوادث طبیعی مهم در چند سال گذشته به شمار می‌رود که قزوین را درگیر خود کرده تا جایی که از بین ۱۵۷ رشته رودخانه‌ای که در استان وجود دارد، ۴۱ رشته آن از داخل شهرها عبور کرده و ۵۶ شهر و روستای استان را در معرض تهدید قرار داده است.

قدرت الله مهدیخانی افزود: در خصوص رانش زمین نیز بخش‌هایی از شمال استان به خصوص رودبار الموت شرقی و غربی شامل ۱۲ روستا در معرض تهدید قرار دارند که چندی پیش نیز بخش‌های از روستاهای این محدوده  دچار خسارت شدند.

وی فرونشست، خشکسالی و سرمازدگی را از دیگر حوادث طبیعی و بومی استان قزوین برشمرد و گفت: در بحث فرونشست نیز آخرین گزارش‌های ارسال شده نشان می‌دهد ۲ تا ۱۸ سانتی متر فرونشست در استان قزوین رخ داده که به علت برداشت بی‌رویه از آب های زیرزمینی همچنان در حال افزایش نیز هست.

وی تصریح کرد: کمبود بارش باران سبب شده تا بخش اعظمی از این دشت دچار خشکسالی شده و نبود تعدیل دمایی در فواصل سرد سال، پدیده سرمازدگی را به باغ‌های کشاورزی استان وارد سازد، البته با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی بیشتر این نوع خسارت ها با تغییر الگوی کشت کاهش یافته، اما کافی نیست.

بیشتر بخوانید
زلزله قصرشیرین را لرزاند

به گفته مهدیخانی، با توجه به قرار گیری قزوین در موقعیت جغرافیایی شمال کشور، همه ساله با بارش شدید برف و کولاک روبرو هستیم که گاهی اوقات این پدیده منجر به یخ زدگی و حتی مسدود شدن راه‌های ارتباطی شمال به جنوب کشور نیز می‌شود.

این مسؤول، مهمترین دغدغه استان در برابر مدیریت بحران را هنگام وقوع زمین لرزه دانست و اظهار داشت: بین ۳۰ تا ۳۵ گسل در استان قزوین شناسایی شده که در بخش جنوب و شمال آن قرار دارند، بزرگترین نگرانی ما گسل شمال قزوین است که ۸۰۰ سال از خود فعالیتی نشان نداده و اگر بخواهد فعال شود، زلزله مخربی را ایجاد می‌کند.

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید