کد خبر:86356
پ
Dina

مسئولان سد سیمره به تعهدات خود در قبال روستای «تلخاب» عمل کنند

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام با اشاره به اینکه مسئولان سد سیمره به تعهدات خود در قبال روستای «تلخاب» عمل کنند، گفت: این موضوع باید تعیین تکلیف فوری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت قیصربیگی روز یکشنبه در نشست کارگروه زلزله، رانش و لغزش لایه‌های زمین با اشاره به وضعیت مناطق بالادست و پائین دست سد سیمره اظهار کرد: مسئولان سد و نیروگاه سیمره باید به وظایف و تعهدات خود در قبال مردم بالادست و پائین دست سد عمل کنند.

وی در ادامه گفت: در سیل فروردین ماه ۹۸ در اثر بالا رفتن تراز سد شاهد خسارات فراوان به مناطق بالادست سد بودیم و به رغم تعهدات وزارت نیرو و سد و نیروگاه سیمره هنوز قریب یک هزار میلیارد تومان از مطالبات مردم باقیمانده و پرداخت نشده است.

دبیر ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به تهدیدات مناطق پایین دست سد گفت: برای سال‌ها است که موضوع لغزش زمین و فرونشست روستای تلخاب از توابع شهرستان بدره که بنا به بررسی‌های به عمل آمده توسط کارگروه‌های تخصصی و ذیربط در اثر آبگیری سد و نیروگاه سیمره ایجاد شده، تحت اقدام بوده اما متأسفانه بدون نتیجه مانده و دچار روزمرگی شده است.

وی در ادامه خواستار تعیین تکلیف فوری این موضوع شد و گفت: در مرداد ماه از منطقه بازدید به عمل آمد و علاوه بر نشست ستاد مدیریت بحران در محل سد بلافاصله در مرکز استان نیز برای این موضوع نشست ستاد مدیریت بحران گرفته شد و امروز نیز این موضوع به صورت تخصصی در کارگروه زلزله، رانش و لغزش لایه‌های زمین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید
تهران در صدر ماموریت‌های امداد و نجات حوادث کوهستان قرار دارد

وی افزود: در حال حاضر دو موضوع مطرح است، اول باید احتمال و میزان خطر لغزش، رانش و فرونشست زمین در روستای پایین دست سد سیمره مشخص شود و دوم منشأ اصلی خطر نیز تعیین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان در ادامه گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارگروه زلزله، رانش و لغزش لایه‌های زمین عامل اصلی ایجاد خطر در روستای تلخاب را آبگیری سد و نیروگاه سیمره عنوان داشته است و بر این اساس مسئولان امر موظف هستند نسبت به وظایف و تعهدات خود درقبال ایمنی و حفظ سلامت اهالی روستا با قید فوریت اقدام کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اطلاعات مطالعات ژئوتکنیک که در گذشته توسط عوامل سد و نیروگاه سیمره صورت گرفته است هنوز در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار نگرفته است و لازم است این اطلاعات ظرف مدت یک ماه در اختیار این ستاد قرار گیرد.

قیصربیگی در ادامه از کارگروه زلزله، رانش و لغزش لایه‌های زمین خواست که با کمک دانشگاه ایلام نسبت به تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعات ژئوتکنیک نسبت به کم و کیف خطر و خسارت احتمالی رانش و لغزش لایه‌های زمین در روستای تلخاب به ستاد مدیریت بحران استان اعلام گزارش نماید.

وی در پایان گفت: بعد از تعیین تکلیف وضعیت روستای تلخاب و برآور احتمالی خطر رانش، لغزش و فرونشست زمین برای اهالی منطقه متولیان امر سد و نیروگاه سیمره موظف هستند برای پیشگیری از وقوع هر گونه حادثه و جلوگیری از خطرات احتمالی برابر پیشنهادات کارگروه تخصصی زلزله، رانش و لغزش لایه‌های زمین اقدام کنند.

بیشتر بخوانید
معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه مخاطرات شناسی محله

 

منبع: مهر

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید