کد خبر:86271
پ
Dina

سیل‌زدگان کجور ؛چشم انتظار حمایت مسئولان

سیل زدگان بخش کوهستانی کجور پس از یک ماه از حادثه دو سیل امسال متحمل خسارت های زیادی در بخش های کشاورزی، دامداری و مسکونی شده اند و در آستانه فصل پائیز چشم انتظار حمایت مسئولان برای جبران بخشی از این خسارت هستند تا به زندگی خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این بخش کوهستانی با ۶۴ روستا و ۲ منطقه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر قرار دارد و برابر سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ دستکم ۱۲ هزار نفر جمعیت بومی دارد و ۲۵ هزار نفر دیگر هم به خاطر برخورداری از جاذبه های طبیعی نظیر کوه و جنگل های هیرکانی پس از ساختن ویلاهای لوکس به صورت خوش نشین سکونت دارند.

سیل در ماه های مرداد و شهریور امسال طی دو مرحله در بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر که نخستین بار در دهم مرداد ماه و سیل دیگری هم در یکم شهریور ماه جاری رخ داد ،حدود ۳۱ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی ، مسکونی ، کشاورزی و دام و طیور این منطقه خسارت زد .

با نگاهی به سیل های سال های گذشته نشان می دهد که این نخستین بار نیست که مردم کجور شاهد چنین اتفاقات تلخ و غم انگیزی شده اند بلکه طی دو دهه است که در هرسال به طور میانگین یک یا ۲ بار سیلاب به نقاط مختلف شهری و روستایی این بخش خسارت و خرابی های زیادی به بار می آورد.

سیل سال گذشته در روستاهای “نیچکوه ” ، “میرکلا ” ، “کندلوس ” ، “کیاکلا” “،” کینس”، “مننجیر” ، “سماء ” ، “فیروزکلا” و “کیکو ” خسارت زیادی به تاسیسات زیربنایی ، بناهای مسکونی ، معیشتی و کشاورزی وارد کرده بود.

بیشتر بخوانید
۵۷٠ میلیارد ریال خسارت بیمه به زلزله زدگان قطور پرداخت شد

برای پیشگیری ، مقابله و مهار سیل طرح های متعددی از جمله احداث بندهای سرشاخه گیر و نیز ساماندهی رودخانه ها صورت پذیرفت اما تکرار چنین حوادثی و خسارت های همراه آن خود گویای آن است که این طرح ها به طور اساسی کارساز نبوده است و به نظر می رسد کارشناسان و متخصصان ذیربط در شناسایی کانون های سیل خیز و خسارت زا در این بخش ییلاقی و کوهستانی کارهای کارشناسی و مطالعات کافی و لازم انجام نداده اند.

سیلی که در دهم مرداد ماه گذشته و اول شهریور ماه جاری در چندین نقطه کجور از منطقه خصوصا در روستای “انگاس ” و شهر ” کجور ” رخ داده ، هزینه های زیادی روی دوش مردم این منطقه گذاشته است.برابر گزارش ها ، این سیل سبب خرابی و آبگرفتگی حدود ۳۰ واحد مسکونی ، انسداد راه های روستایی ، شکستگی شبکه های آبرسانی ، تخریب کامل دامسرا و نیز تلف شدن صدها دام و سبک در این منطقه ییلاقی و کوهستانی شد.

مسئولان محلی هرچند پس از بروز این حادثه به منظور ابراز همدردی و یاری رسانی به سیلزدگان به نقاط سیلزده بازدید میدانی را انجام دادند و نشستی هم پس از چند روز جریان سیل با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری و نیز نماینده ستاد اجرایی فرمان امام (ره ) در بخشداری کجور برگزار و تصمیماتی هم نسبت به چگونگی جبران خسارت به سیلزدگان این منطقه گرفته شد ،منتهی تا این لحظه طبق گفته سیلزدگان هیچگونه تماسی مبنی بر تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات یا پرداخت وجه نقد به صورت بلاعوض با سیلزدگان گرفته نشده است .

بیشتر بخوانید
زلزله‌ای که 32 سال طول کشید

در زمان حاضر شماری از سیلزدگان بخش تاریخی و کوهستانی کجور با اشاره به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما و نیز مشکلات ساخت و ساز در ترمیم و بازسازی بناهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در این منطقه از مسئولان دست اندرکار برای پیشگیری از تبعات و پیامدهای ناشی از این بلای خانمان برانداز خواستار چاره جویی و حمایت شدند.

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید