کد خبر:85709
پ
Dina

عشایر خراسان جنوبی گرفتار خشکسالی بی‌سابقه

کاهش ۵۶ درصدی بارندگی، خشک شدن ۲۴۰ حلقه چاه مالداری، چنبره خشکسالی بر ۸۰ درصد از مراتع، کمبود و گرانی علوفه باعث شده که عشایر خراسان جنوبی سال سختی را در خشکسالی بی‌سابقه نیم قرن اخیر تجربه کنند و برای کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و کم‌آبی بیش از پیش نیازمند حمایت هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از ابتدای بهار امسال گزارش‌های اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش شدید بارندگی در این استان حکایت داشت که بیشترین تاثیر را بر بخش کشاورزی و دامداری می‌گذارد.

آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نشان می‌دهد که متوسط ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۹) تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ براساس محاسبات انجام شده به روش منحنی هم باران برابر ۷۴.۱۲ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بارندگی مشابه سال گذشته (۱۶۹.۱۴ میلیمتر) ۵۶ درصد کاهش و نسبت به متوسط بارندگی مشابه در دوره درازمدت (۱۱۴.۴۲ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر از ۴۴ دشت مطالعاتی استان ۹ دشت محدوده بحرانی، ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد است و سال آبی جاری در خراسان جنوبی مانند بسیاری از مناطق کشور کم‌بارش بود که بحرانی‌ترین شرایط را در ۵۰ سال اخیر برای عشایر این استان رقم زد.

بر اثر کمبود شدید بارندگی‌، دشت‌ها و مراتع خراسان جنوبی اکنون با خشکسالی بی‌سابقه روبه‌رو هستند چرا که در بهار امسال رویش علوفه در ۸۰ درصد مراتع رخ نداده است.

این در حالی است که ۲ سال گذشته که در خراسان جنوبی ترسالی داشتیم، ۸۰ درصد دام عشایر از مراتع تغذیه می‌شدند و امسال به دلیل نبود رویش علوفه، تقریبا صد درصد دام به صورت دستی تغذیه می‌شود که با توجه به گرانی علوفه، پرورش دام هزینه‌های زیادی را بر دست عشایر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید
کاهش ۳۰ درصدی آورد سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته

همچنین توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای نیاز دام عشایر را تامین نمی‌کند و قیمت علوفه‌های خشبی و نهاده‌های دامی هم در بازار آزاد به شدت بالاست، به همین خاطر اغلب عشایر خراسان جنوبی به ناچار در حال فروش و حراج دام‌های مولد خود برای خرید علوفه سایر دام‌ها هستند چرا که در این بحران خشکسالی مجبورند ۷۰ درصد درآمد خود را صرف خرید علوفه و نهاده دامی کنند.

قیمت فروش دام‌ عشایر نسبت به ۲ سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته چرا که اکنون هر کیلوگرم دام زنده بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان در خراسان جنوبی به فروش می‌رسد در حالی که قیمت دام زنده در اواسط سال گذشته ۶۰ هزار تومان بود و این کاهش قیمت دام زنده در سال جاری در کنار افزایش نرخ نهاده‌های دامی، بر مشکلات عشایر این خطه افزوده است.

خرید تضمینی دام عشایر اقدام موثری بود که در سال جاری با پیگیری سازمان امور عشایر ایران با هدف قطع کردن دست دلالان توسط شرکت پشتیبانی امور دام اجرایی شد اما به گفته رییس این سازمان، تاکنون در این زمینه کُند عمل شده است.

خرید تضمینی دام با ترکیب خاصی از نر، ماده، بز، بزغاله، میش و بره توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و به دلیل اینکه این شرایط ترکیب دام در مناطق عشایری خراسان جنوبی وجود ندارد عملا اجرای این طرح دردی را از عشایر این خطه در این بحران خشکسالی دوا نکرده است.

بیشتر بخوانید
قزوین برای مقابله با کولاک احتمالی روزهای آینده در آماده باش قرار گرفت

کم‌آبی به عنوان یکی از مشکلات چندین سال عشایر خراسان جنوبی در سال جاری به دلیل خشک شدن ۲۴۰ حلقه چاه مالداری و کاهش دبی سایر چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها تشدید شده و به شدت عشایر را دچار مشکل کرده، به عنوان مثال سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری این استان انجام می‌شد که در سال جاری به دلیل شدت خشکسالی به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

 

منبع: تابناک

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید