کد خبر:79914
پ
Dina

منابع آبی خدابنده وضعیت خوبی ندارد

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان حاضر زنگ خطر مشکل آب به صدا درآمده و امروزه این بحران شبیه به مسائل امنیتی شده و در این میان خدابنده به لحاظ منابع آبی وضعیت خوبی ندارد و این موضوع بارها در جلسات مختلف در حضور مسوولان استانی اعلام شده است.

سید البرز حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان افزود: موضوع آب به یکی از مباحث مهم و چالشی تبدیل شده است بطوری که شکل بحران آب جدی است و همگان در جریان این موضوع قرار دارند.

وی اضافه کرد: کمیسیون عمران به منظور حل مشکل آب در سطح کشور بخشی از اعتبارات را به این حوزه اختصاص داده است و از دستگاه‌های متولی حوزه آب استان درخواست می شود برای حل مشکلات آب شرب اقدامات عملیاتی انجام دهند.

حسینی با تاکید براینکه تامین آب شرب شهرستان خدابنده از سفره‌های زیرزمینی استفاده می‌شود اظهار داشت: این شهرستان سه‌، چهار منبع آبی خوبی دارد که متاسفانه استفاده‌ای نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از تلاش‌های بی‌وقفه تخصیص آب سد تالوار از وزارت نیرو اخذ شد گفت: این اتفاق تنها بر روی کاغذ انجام شده و برای عملیاتی شدن آن باید پروژه تعریف شود تا تامین آب به صورت پایدار در بخش زیادی از منطقه خدابنده اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه تامین آب مورد نیاز بخشی از شهرستان خدابنده از سد گلابر در دستور کار قرار دارد ادامه داد: سهم شهرستان خدابنده باید از این سد داده شود و به جد این موضوع در دستور کار گرفته است.

بیشتر بخوانید
معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه مخاطرات شناسی محله

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه یک هزارو ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب از چشمه‌های سهرورد جاری می‌شود که این می‌تواند آب شرب بخشی از شهرستان را به صورت پایدار تامین کند افزود: برای عملیاتی شدن این موضوعات باید پروژه تعریف شود و امسال وضعیت و شرایط آبی استان به دلیل کمبود بارندگی ویژه‌ است.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهاد می شود بودجه شهرستان خدابنده به پروژه‌هایی که در مراحل پایانی قرار دارند تخصیص داده شود که هدف این است که تخصیص اعتباراتی نتیجه مشخصی داشته باشد.

وی با بیان به اینکه مدیریت اعتبار موجب می‌شود پروژه‌های در دست اجرا به صورت هدفمند به سرانجام برسد اظهار داشت: شیوه بودجه‌ریزی باید اصلاح شود و اگر روند بودجه‌ریزی براساس روال فعلی اتفاق بیفتد به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به تدابیر قانونی برای پرمصرفان آب، گفت: بر اساس بند ” الف” تبصره ۶ قانون بودجه، وزارت نیرو از طریق ‌شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین‌شده توسط هیئت وزیران مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب شهری، دریافت و به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کند که وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید
از سدهای خالی تا شرایط جیره بندی آب در ایران

احمد خداوردی با اشاره به الزام دستگاهها به بهره‌وری در قانون، افزود: بر اساس جزء یک بند “ج” تبصره ۲۰ قانون، دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ برنامه‌های عملیاتی خود را برای استقرار چرخه مدیریت و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در ستاد و واحدهای تابعه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ذی‌ربط وابسته به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه و یا تکمیل‌کنند. ‌

وی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را ۲۸۹ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ۴۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به راه روستایی و ۱۱۶ میلیارد تومان برای آب شرب به این سرجمع اضافه شد همچنین با افزوده شدن اعتبارات قانون استفاده متوازن و دیگر موارد، سرجمع اعتبارات استانی به ۸۴۴ میلیارد تومان رسید.

 

 

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید