کد خبر:74142
پ
فاقد تصویر شاخص

آموزش‌های امداد و نجات؛ نقطه قوت کاهش حوادث

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: فراگیری آموزش‌های هلال‌احمر باید فرهنگ‌سازی شود تا در حوادث و بلایا شاهد کاهش خسارت‌های جانی و مالی باشیم. وی به آموزش‌های هلال‌احمر اشاره کرد و ادامه داد: آموزش از ارکان اصلی هلال‌احمر در فعالیت‌های بشردوستانه به شمار می‌رود که در همین راستا برای علاقه‌مندان آموزش کمک‌های اولیه، آمادگی در برابر مخاطرات و آموزش همگانی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

سید قاسم موسوی ظهر امروز (۱۹ خردادماه) در دیدار با امام جمعه و فرماندار طارم، گفت: جمعیت هلال‌احمر، موسسه‌ای عام‌المنفعه است که در همه فعالیت‌های انسان‌دوستانه اعم از حمایت‌های معیشتی تا امداد و نجات و فعالیت‌های تخصصی تلاش می‌کند.

وی به آموزش‌های هلال‌احمر اشاره کرد و ادامه داد: آموزش از ارکان اصلی هلال‌احمر در فعالیت‌های بشردوستانه به شمار می‌رود که در همین راستا برای علاقه‌مندان آموزش کمک‌های اولیه، آمادگی در برابر مخاطرات و آموزش همگانی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

موسوی تاکید کرد: فعالیت‌های حمایتی، معیشتی و فرهنگی نیز از دیگر فعالیت‌های هلال‌احمر است که با هدف آمادگی در برابر حوادث و عضویت در تیم‌های امداد و نجات برای ارائه خدمات مطلوب در بلایای طبیعی ارایه می‌شود.

وی افزود: با توجه به مقبولیت ائمه‌جمعه و امامان جماعت در میان مردم، انتظار داریم در خصوص فرهنگ‌سازی برای فراگیری آموزش‌های هلال‌احمر در نمازهای جمعه کمک شود تا هنگام وقوع حوادث، شاهد خسارت‌های جانی و مالی نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان به زلزله ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹ طارم اشاره کرد و متذکر شد: بیشتر مردم این شهرستان این حادثه تلخ را دیده‌اند که وقوع حوادثی از این قبیل می‌تواند تلنگری بر ضرورت فراگیری آموزش‌های امداد و نجات باشد.

موسوی با یادآوری اینکه اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، هلال‌احمر به تنهایی نمی‌تواند کمک کند، بلکه این مهم نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است تا مدیریت در این خصوص به نحو مطلوبی محقق شود، تصریح کرد: مدیریت و فرماندهی حوادث در شهرستان‌ها توسط فرمانداران انجام می‌شود و هلال‌احمر نیز قبل از حوادث، خود را آماده نگه می‌دارد تا در وقوع حوادث، نگرانی در خصوص ارائه خدمات مطلوب هلال‌احمر به آسیب‌دیدگان وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید
امدادرسانی هلال‌احمر گلستان به ۶۳۲ حادثه‌دیده در طرح زمستانه

وی به شماره‌های پنج رقمی مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: شماره‌هایی که توسط مدیریت بحران ارسال شده، می‌تواند در حوادث و هنگام قطع سیستم‌های ارتباطی و تلفن‌های همراه، مشکل برقراری ارتباط‌های تلفنی را حل کرده و به راحتی تماس برقرار شود.

وی یادآور شد: سامانه MIS در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تعریف شده که بر حسب این سامانه در زمان وقوع حوادث، آخرین اطلاعات جمعیتی و تعداد خانوار کانون زلزله و یا حوادث دیگر در این سامانه موجود است که می‌توان  با استفاده از آن، همه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.

این‌ مسئول با اشاره به برگزاری مانورهای دور میزی، تصریح کرد: در مانورهای دور میزی تصمیم‌گیری درست و صحیح در آن واحد تمرین می‌شود تا در وقوع حوادث، نیروهای هلال‌احمر بتوانند به وظایف خود آشنا بوده و تصمیم‌گیری‌های درستی را انجام دهند که در همین راستا آماده برگزاری این‌مانورها در طارم هستیم.

فرماندار طارم نیز در ادامه این دیدار با اشاره به نقش هلال‌احمر در زمان وقوع حوادث، اظهار کرد: با توجه به اینکه هلال‌احمر نهادی آموزش‌دیده و پای کار است، در حوادث و بلایا می‌تواند کمک‌حال بسیار بزرگی برای مدیریت بحران باشد.

ستار صفری گفت: طی سال‌های اخیر و بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ اقدامات خوبی در راستای مقاوم‌سازی منازل روستایی این شهرستان انجام شده و سالانه نیز لایه‌روبی و پاک‌سازی بستر رودخانه‌ها و آب‌روها انجام می‌شود که این مهم بیشترین کمک‌کننده در پیشگیری از و وقوع سیل است.

بیشتر بخوانید
دریافت ۴۹۳ درخواست جست وجوی اتباع افغانستانی به هلال‌احمر ایران

وی با پرداختن به این مسئله که تعدادی از روستاها را در شهرستان طارم سیل و تعدادی دیگر را نیز زلزله تهدید می‌کند، ادامه داد: تاکنون با همکاری دستگاه‌های اجرایی و با اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی تزریق شد، همچنین اقدامات عمرانی و بهره‌گیری از تجربیات گذشته در چند سال اخیر، تهدیدی در شهرها و روستاهای این شهرستان نداشتیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه در فراگیری دوره‌های آموزشی جمعیت هلال‌احمر باید حساسیت وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در مدیریت بحران و آموزش‌ها نباید دچار روزمرگی شد.

 

منبع: ایسنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید