کد خبر:65786
پ
Dina

پس لرزه‌ها، خسارت واحدهای آسیب دیده خراسان شمالی را افزایش داد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: وقوع پس‌لرزه‌ها در شهرستان‌های گرمه و جاجرم سبب شده تا خسارت به واحدهای آسیب دیده از زلزله های روز دوشنبه هفته جاری، تشدید شود، وی اظهار داشت: پس از وقوع پس لرزه ها تیم های ارزیاب مجددا به مناطق خسارت دیده از زلزله اعزام شده اند تا خسارت های وارد شده به منازل مسکونی را ارزیابی و بررسی کنند.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از بامداد روز دوشنبه هفته جاری و پس از وقوع زمین لرزه های ۵.۵ و ۵.۴ ریشتری، ۳۵ فقره پس لرزه در شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

بزرگی این پس لرزه ها از ۲ تا  بیش از چهار ریشتر بوده است.

جواد نظری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از وقوع پس لرزه ها تیم های ارزیاب مجددا به مناطق خسارت دیده از زلزله اعزام شده اند تا خسارت های وارد شده به منازل مسکونی را ارزیابی و بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وقوع پس لرزه ها، به مردم توصیه می شود از بازگشت به خانه های خسارت دیده خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت در مناطق زلزله زده به حالت عادی بازگشته است افزود: خسارت دیدگان از زلزله که نیاز به چادر دارند، در چادرها اسکان داده شده اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۹۰ دستگاه چادر میان خسارت دیدگان از زلزله در شهرستان های گرمه و جاجرم توزیع شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام فرمانداران، زلزله در روستاها و نقاط شهری چهار شهرستان شامل گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و بجنورد خسارت داشته، البته خسارت ها در مانه و سملقان و بجنورد ناچیز است.

بیشتر بخوانید
شب طوفانی شیراز در حوزه برق خوب مدیریت شد

نظری گفت: اکنون ستاد بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله تشکیل شده و کار بازسازی و پیگیری ها برای کمک به بازسازی منازل مسکونی تخریب شده آغاز شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، هزار و ۲۰۰ منزل مسکونی در زلزله اخیر دچار خسارت شده است.

بر اساس این گزارش، خسارت زلزله اخیر در بخش کشاورزی ۶۶ میلیارد ریال اعلام شده است.در این حادثه ۲۱۰ واحد دامداری در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان تخریب شد، ۱۷ راس دام سبک، یک راس دام سنگین و ۲۰۰ قطعه مرغ و طیور تلف شد.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و طبق آخرین گزارش در این زلزله به یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در بیش از ۴۷ روستا خسارت وارد شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

بیشتر بخوانید
بارندگی در ۷ استان کشور طی ۳ روز آینده

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

منبع: ایرنا

آژانس خبری بحران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید